Załącznik nr 1 do uchwały nr 2/XXVI/2023 Walnego Zebrania
Członków Lokalnej Grupy Działania – Przyjazne Mazowsze z dnia 31 maja 2023 r.
STATUT STOWARZYSZENIA
LOKALNA
GRUPA DZIAŁANIA – PRZYJAZNE MAZOWSZE
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Lokalna grupa działania jest stowarzyszeniem o nazwie: Lokalna
Grupa Działania – Przyjazne Mazowsze, dalej zwana „Stowarzyszeniem” jest
dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
- Stowarzyszenie działa na podstawie obowiązujących
przepisów prawa krajowego i europejskiego, a w szczególności:
- ustawy z 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z
2019 r. poz. 713 z późn. zm.),
- ustawy z 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z
udziałem lokalnej społeczności ( D.U. 2019, poz. 1167)
- ustawy z 20 lutego o wpieraniu rozwoju obszarów wiejskich z
udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020 (Dz. U. 2022 poz.
1234)
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z
dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności,
Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i
Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu,
Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego
na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej w tym w szczególności:
• poszanowania praw podstawowych oraz przestrzeganie Karty praw
podstawowych Unii Europejskiej;
• zasady równości szans kobiet i mężczyzn;
• zasady równości szans i niedyskryminacji ze względu
na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd,
niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną, w tym zasadę
dostępności dla osób z niepełnosprawnościami;
• zgodności działań z celem wspierania
zrównoważonego rozwoju określonego w art. 11 TFUE, oraz z uwzględnieniem celów
ONZ dotyczących zrównoważonego rozwoju, a także porozumienia paryskiego i zasady
„nie czyń poważnych szkód”.
- ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2020/2220 z
dnia 23 grudnia 2020 r. ustanawiające niektóre przepisy przejściowe dotyczące
wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i z
Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w latach 2021 i 2022 oraz zmieniające
rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do
zasobów i stosowania w latach 2021 i 2022 oraz rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w
odniesieniu do zasobów i rozdziału takiego wsparcia na lata 2021 i 2022 (Dz.U.UE L 437/1 z
dnia 28 grudnia 2020 r.)
oraz wszelkich nowych i aktualizowanych przepisów regulujących
funkcjonowanie Lokalnych Grup Działania.
- zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu.
- W przypadku uchylenia lub zmiany przepisów wymienionych w
ust. 2, a także w przypadku uchwalenia i przyjęcia do europejskiego lub krajowego
porządku prawnego przepisów dotyczących lub pozostających w związku ze
Stowarzyszeniem, jego strukturą i organizacją bądź przedmiotem
działalności, w szczególności odnoszących się do rozwoju obszarów
wiejskich – Stowarzyszenie oraz poszczególne jego organy, niezwłocznie dokonają
stosownej implementacji właściwych norm w ramach działalności Stowarzyszenia.
§ 2
- Lokalna Grupa Działania jest partnerstwem
trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego,
gospodarczego i społecznego.
- Stowarzyszenie określa swoje cele, programy działania i
struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy
społecznej członków, do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać
pracowników.
- Może prowadzić działalność gospodarczą
służącą realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. Przychód z
działalności może służyć wyłącznie realizacji celów
statutowych Stowarzyszenia i nie może być przeznaczony do podziału między jego
członków.
§ 3
- Stowarzyszenie swoim działaniem obejmuje obszar
Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem gmin będących jego
członkami.
- Realizując swe cele Stowarzyszenie może
prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i
międzynarodowych organizacji na warunkach określonych w ich statutach, jeżeli nie narusza
to zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których
Rzeczypospolita Polska jest stroną.
§ 4
Czas trwania Stowarzyszenia nie jest ograniczony.
§ 5
LGD- Przyjazne Mazowsze posiada osobowość prawną.
§ 6
- Nadzór nad LGD sprawuje marszałek województwa
właściwy ze względu na siedzibę Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie posiada swoją siedzibę w
Płońsku woj. mazowieckie.
§ 7
- Stowarzyszenie może posługiwać się
tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Stowarzyszenie używa pieczęci podłużnej
wskazującej jego nazwę: Lokalna Grupa Działania – Przyjazne Mazowsze i
siedzibę.
- Stowarzyszenie używa logo wg wzoru określonego w uchwale
Zarządu zgodnie z Księgą Wizualizacji.
- Stowarzyszenie może ustanawiać tytuły, odznaki oraz
medale honorowe i przyznawać je osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nie
posiadającym osobowości prawnej zasłużonym przy realizacji celów obranych
przez Stowarzyszenie.
- Stowarzyszenie może posiadać odznakę
członkowską na podstawie obowiązujących przepisów.
ROZDZIAŁ II
Cele Stowarzyszenia i sposoby
ich realizacji
§ 8
Stowarzyszenie ma na celu wspieranie rozwoju lokalnego na obszarze gmin
będących członkami stowarzyszenia z uwzględnieniem potrzeb społecznych,
gospodarczych oraz środowiskowych,
w tym :
- Działania na rzecz rozwoju gospodarczego (w tym biogospodarki
lub zielonej gospodarki) poprzez wspieranie inicjatyw mieszkańców,
przedsiębiorców, rolników, które mają służyć rozwojowi
przedsiębiorczości, w tym przedsiębiorczości społecznej, turystyki, poszerzeniu
lokalnych rynków zbytu, krótkim łańcuchom dostaw, promocji produktów i
wyrobów lokalnych, regionalnych.
- Działania na rzecz rozwoju pozarolniczych funkcji gospodarstw
rolnych w szczególności w zakresie: gospodarstw agroturystycznych, zagród
edukacyjnych, gospodarstw opiekuńczych
- Poprawę zarządzania lokalnymi zasobami i ich
waloryzację (Wykorzystanie lokalnych zasobów: surowców, miejscowej infrastruktury,
położenia geograficznego, dziedzictwa kulturowo-przyrodniczego i historycznego,
potencjału mieszkańców, itp.).
- Podnoszenie wiedzy mieszkańców wsi z ochrony
środowiska naturalnego i ekologii, zmian klimatycznych, innowacji i wspieranie działań w
tym zakresie.
- Stymulowanie rozwoju lokalnego przez innowacje, cyfryzacje i
wykorzystanie potencjału endogenicznego
- Podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu
z zakładaniem działalności gospodarczej, rozwojem przedsiębiorczości lub
dywersyfikacją źródeł dochodów.
- Kształtowanie świadomości obywatelskiej o znaczeniu
zrównoważonego rolnictwa, gospodarki rolnospożywczej, zielonej gospodarki,
biogospodarki oraz ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego polskiej wsi a także
wzmacnianie programów edukacji liderów życia publicznego i społecznego
- Budowanie kapitału społecznego, w tym wspieranie
partycypacji społeczności lokalnej, wspomaganie rozwoju wspólnot i
społeczności lokalnych.
- Zapobieganie wykluczeniu społecznemu, wspieranie powstawania
nowych miejsc pracy, promocję zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających
bez pracy, w tym działania na rzecz osób w niekorzystnej sytuacji
- Aktywizacja ludzi młodych i seniorów.
- Inspirowanie i rozwijanie inicjatyw zmierzających do:
przyspieszania przemian w środowiskach wiejskich, podnoszenia poziomu życia rodzin na
obszarach wiejskich, rozwój przedsiębiorczości na poziomie gospodarstwa, wspieranie
dywersyfikacji źródeł dochodów mieszkańców w tym tworzenie i
rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego, rozwój współpracy
poprzez tworzenie lub rozwój krótkich łańcuchów
żywnościowych
- Promocja obszarów wiejskich, zwłaszcza produktów
lub usług lokalnych oraz lokalnej przedsiębiorczości.
- Zachowanie dziedzictwa lokalnego, ochrona dziedzictwa kulturowego i
przyrodniczego polskiej wsi
- Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej
infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej.
- Wspieranie działań sprzyjających rozwojowi edukacji,
oświaty, wychowania, kultury.
- Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.
- Wzmocnienie konkurencyjności obszarów wiejskich i
budowanie marki regionu.
- Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania
kontaktów i współpracy między społeczeństwami; współpraca
międzynarodowa.
§ 9
LGD – Przyjazne Mazowsze realizuje swoje cele poprzez:
- Podejmowanie inicjatyw i realizację
przedsięwzięć na rzecz rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z opracowaną
Lokalną Strategią Rozwoju.
- Animowanie i integrowanie różnych środowisk
społecznych wokół zagadnień dotyczących wspólnego rozwoju
obszaru.
- Prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowywania
projektów związanych
z realizacją LSR.
- Upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy
w ramach LSR oraz informacji o inicjatywach na obszarach wiejskich.
- Uczestniczenie lub organizowanie imprez kulturalnych, sportowych,
rekreacyjnych służących realizacji zadań statutowych.
- Propagowanie wiedzy o Unii Europejskiej i programach
pomocowych.
- Zajmowanie stanowiska w sprawach publicznych związanych z
celami statutowymi stowarzyszenia.
- Organizowanie i finansowanie:
-
przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym oraz konkursów,
-
imprez, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, służących zwłaszcza promocji
regionu
i jego tożsamości kulturowej;
- różnych form
działań informacyjnych i promocyjnych;
- działalności wydawniczej.
- Działania wspomagające technicznie, szkoleniowo,
informacyjnie organizacje pozarządowe oraz partnerów Stowarzyszenia w zakresie zgodnym z
celami LGD.
- Rozwijanie kompetencji ekonomicznych i administracyjnych
członków organów decyzyjnych oraz pracowników biura, niezbędnych do
gospodarowania środkami publicznymi
- Prowadzenie innych działań przewidzianych dla LGD w
przepisach oraz w programach rządowych i europejskich
- Współpracę i wymianę doświadczeń
zarówno między członkami LGD jak i podmiotami zewnętrznymi w tym instytucjami
publicznymi, osobami prywatnymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w
zakresie objętym celami LGD na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym.
ROZDZIAŁ III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
Stowarzyszenie zrzesza członków:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych.
§ 11
- Członkiem zwyczajnym LGD może być pełnoletnia
osoba fizyczna o pełnej zdolności do czynności prawnych, która złoży
pisemną deklarację wg wzoru przegotowanego przez Zarząd.
- Członkiem zwyczajnym LGD może być też osoba
prawna, w tym jednostka samorządu terytorialnego z wyłączeniem województw,
która przedstawi uchwałę organu uprawnionego do podejmowania takich decyzji i
wskaże swojego reprezentanta w LGD.
§ 12
- Członkiem wspierającym może zostać osoba
fizyczna lub prawna deklarująca pomoc finansową, materialną, organizacyjną lub
merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym może być mieszkaniec
obszarów wiejskich, który zobowiąże się do współpracy z LGD
.
- Członkiem wspierającym staje się po
złożeniu pisemnej deklaracji i przyjęciu na podstawie uchwały Zarządu
Stowarzyszenia.
§ 13
- Członkiem honorowym może być każda osoba
fizyczna lub osoba prawna, bez względu na jej miejsce zamieszkania czy obszar
działalności, której godność tę na wniosek Zarządu nada Walne
Zebranie Członków za szczególne zasługi na rzecz Stowarzyszenia. Nadanie
godności odbywa się za zgodą zainteresowanej osoby.
§ 14
Nabycie, odmowa, utrata członkostwa w Stowarzyszeniu w charakterze
członka zwyczajnego lub wspierającego następuje na podstawie uchwały Zarządu
Stowarzyszenia zwykłą większością głosów. O podjętej decyzji
Zarząd powiadamia pisemnie zainteresowanego.
§ 15
- Członek zwyczajny Stowarzyszenia jest zobowiązany:
1) propagować cele Stowarzyszenia i aktywnie uczestniczyć w
realizacji tych celów,
2) przestrzegać postanowień Statutu,
3) opłacać regularnie składki członkowskie,
4) brać udział w Walnych Zebraniach Członków.
- Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo:
- wybierać i być wybieranym do władz
Stowarzyszenia,
- uczestniczyć w Walnym Zebraniu
Członków z prawem głosu,
- zgłaszać Zarządowi wnioski
dotyczące działalności Stowarzyszenia,
- brać udział w organizowanych przez
Stowarzyszenie przedsięwzięciach o charakterze
informacyjnym, szkoleniowym bądź
działaniach na rzecz rozwoju lokalnego,
- wglądu do protokołów Walnych
Zebrań Członków i sprawozdań z działalności Stowarzyszenia,
- korzystać z pomocy organizacyjno-technicznej oraz
poradnictwa w celu realizacji celów określonych w statucie.
- uczestniczyć w tematycznych zespołach
doradczych powołanych przez Zarząd,
- uczestniczyć wraz z innymi członkami LGD w
panelach dyskusyjnych oraz forach internetowych dotyczących funkcjonowania LGD oraz wdrażania
LSR udostępnionych w tym celu przez Zarząd LGD
- zgłaszać bezpośrednio Zarządowi LGD
wnioski i postulaty dotyczące działalności funkcjonowania LGD w tym wdrażania LSR
oraz pogłębiania partnerstwa między członkami LGD,
§ 16
- Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają
biernego oraz czynnego prawa wyborczego, ale mogą brać udział w Walnym Zebraniu
Członków z głosem doradczym.
- Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego
wywiązywania się z deklarowanych świadczeń i przestrzegania innych ustaleń
zawartych w umowie.
- Członek wspierający i honorowy nie ma obowiązku
opłacania składek członkowskich oraz nie może wybierać i być wybieranym do
władz LGD.
§ 17
- Ustanie członkostwa przez członka zwyczajnego
Stowarzyszenia następuje wskutek:
- złożenia Zarządowi pisemnej rezygnacji,
- śmierci osoby fizycznej, utraty pełnej zdolności do
czynności prawnych, pozbawienia praw publicznych w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu,
- utraty osobowości prawnej, w tym likwidacji i rozwiązania
osoby prawnej.
- wykluczenia przez Zarząd:
- za działalność niezgodną ze Statutem lub
uchwałą władz Stowarzyszenia,
- z powodu pozbawienia praw publicznych prawomocnym wyrokiem
sądu,
- z powodu nie opłacania składek przez okres 1 roku, pomimo
pisemnego przypomnienia.
- z powodu braku udziału w dwóch kolejnych Walnych
Zebraniach Członków bez usprawiedliwienia nieobecności,
- w momencie cofnięcia rekomendacji podmiotu
rekomendującego.
§ 18
Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia, członkowi
Stowarzyszenia przysługuje odwołanie do Zebrania w terminie 21 od dnia doręczenia
uchwały Zarządu o wykluczeniu. Uchwała Walnego Zebrania Członków podejmowana na
najbliższym Zebraniu jest ostateczna. Pozbawienie członkostwa honorowego wymaga uchwały
Walnego Zebraniu Członków.
ROZDZIAŁ IV
Władze Stowarzyszenia
§
19
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków
- Rada Stowarzyszenia
- Zarząd Stowarzyszenia
- Komisja Rewizyjna.
- Nie można łączyć pełnienia funkcji
członka Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady.
§ 20
- Kadencja Zarządu, Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata i
może być odnawialna.
- Kadencja Rady Stowarzyszenia trwa 3 lata.
- Wyboru członków Zarządu, Rady i Komisji
Rewizyjnej dokonuje Walne Zebranie Członków
w głosowaniu tajnym. Dopuszcza się
tryb głosowania jawnego, na wniosek formalny przyjęty przez Walne Zebranie
Członków zwykłą większością głosów.
- Uchwały władz podejmowane są
zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej
połowy członków uprawnionych do głosowania, o ile dalsze postanowienia statutu
Stowarzyszenia nie stanowią inaczej.
- Po upływie kadencji Członek Zarządu, Rady
lub Komisji Rewizyjnej sprawuje swoją funkcję do dnia wyboru nowego Członka Zarządu,
Rady lub Komisji Rewizyjnej.
WALNE ZEBRANIE
§ 21
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne
Zebranie Członków.
- Walne Zebranie w trybie zwyczajnym zwoływane jest co najmniej
raz w roku przez Zarząd lub na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej, o terminie, miejscu i
przedmiocie obrad Zebrania powiadamia Zarząd pisemnie (mailem lub pocztą tradycyjną albo
w każdy inny skuteczny sposób) członków Stowarzyszenia, co najmniej 7 dni przed
terminem.
- Walne Zebranie może być zwołane w trybie
nadzwyczajnym na pisemny wniosek co najmniej 20 % ogólnej liczby członków
zwyczajnych stowarzyszenia
- Walne Zebranie obraduje według uchwalonego porządku
obrad.
- Walnym Zebraniem kieruje wybierany każdorazowo
Przewodniczący Walnego Zebrania.
- Głos Przewodniczącego Walnego Zebrania decyduje o
wyniku głosowania w przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie
głosowania.
- W Walnym Zebraniu mogą uczestniczyć
członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni przez Zarząd goście – bez prawa
udziału w głosowaniu.
§ 22
- Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- uchwalenie statutu i uchwalenie zmian w statucie,
- uchwalenie Lokalnej Strategii Rozwoju, jej aktualizacji oraz
kryteriów wyboru operacji,
- uchwalanie kierunków i programów działania
Stowarzyszenia,
- powoływanie tematycznych zespołów doradczych, w tym
powoływanie i odwoływanie kierowników tych zespołów oraz uchwalenie
regulaminu pracy tych zespołów,
- rozpatrywania rocznych sprawozdań Zarządu dotyczących
składanych przez członków LGD wniosków i postulatów w sprawie
funkcjonowania LGD.
- ustalanie liczby członków Zarządu, Komisji
Rewizyjnej i Rady,
- wybór i odwołanie członków Zarządu,
Komisji Rewizyjnej i Rady,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu
zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu, Komisji
Rewizyjnej,
- udzielanie absolutorium członkom władz
Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał i wyrażanie opinii w sprawach
szczególnej wagi związanych
z zakresem działalności Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie wniosków wnoszonych przez Zarząd lub
przewidzianych porządkiem obrad Walnego Zgromadzenia,
- uchwalenie Regulaminu Obrad Walnego Zebrania oraz Regulaminu Rady,
- podejmowanie uchwał dotyczących rozwiązania
Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku,
- wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości.
- Podjęcie uchwały w sprawie odwołania
członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady oraz rozwiązania Stowarzyszenia,
wymaga zwykłej większości głosów.
§ 23
- Walne Zebranie Członków jest władne do
podejmowania uchwał w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy osób
uprawnionych do głosowania.
- W przypadku braku kworum w pierwszym terminie Zarząd
zwołuje Walne Zebranie w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych uprawnionych do
głosowania, o ile termin ten, został podany w zawiadomieniu. Drugi termin Walnego Zgromadzenia
może być wyznaczony na ten sam dzień, co najmniej pół godziny po pierwszym
terminie.
- Każdemu członkowi zwyczajnemu uczestniczącemu w
Walnym Zebraniu przysługuje jeden głos.
RADA STOWARZYSZENIA
§ 24
- Do kompetencji Rady należy wybór operacji,
które mają być realizowane w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju oraz ustalenie kwoty
wsparcia dla wybranych operacji, zgodnie z opracowaną pisemną, niedyskryminującą i
przejrzystą procedurą wyboru oraz na podstawie obiektywnych kryteriów wyboru, przy
jednoczesnym zapewnieniu uniknięcia konfliktów interesów.
- Rada liczy od 9 do 15 członków wybieranych i
odwoływanych przez Walne Zebranie Członków.
- Wyboru członków Rady należy tak dokonać, aby
żadna pojedyncza grupa interesu nie mogła kontrolować decyzji w sprawie wyboru. W
szczególności żadna grupa interesu nie może posiadać więcej niż 49%
praw głosu.
- Wybór Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego
należy do kompetencji Rady i dokonywany jest na pierwszym posiedzeniu Rady.
- Regulamin Rady określa procedury, które
gwarantują:
- uniknięcie konfliktu interesów,
- podejmowanie uchwał, przy co przynajmniej 50%
obecności członków Rady przy zachowaniu parytetu,
- co najmniej 50% głosów w decyzjach
dotyczących wyboru operacji pochodzi od partnerów niebędących instytucjami
publicznymi,
- co najmniej połowę członków Rady
stanowią podmioty lub przedstawiciele reprezentujący: partnerów gospodarczych i
społecznych oraz mieszkańców,
- zobowiązanie członka Rady do przestrzegania
deklaracji bezstronności i poufności. (Niepodpisanie deklaracji bezstronności i
poufności wyłącza członka z jej prac).
- Członkowie Rady będący osobami fizycznymi
uczestniczą w jej pracach, w tym biorą udział
w głosowaniu nad jej
uchwałami osobiście, a członkowie będący osobami prawnymi – przez organ
uprawniony do reprezentowania tej osoby prawnej albo przez pełnomocnika umocowanego do
uczestniczenia w pracach Rady. Udzielenie dalszego pełnomocnictwa jest niedopuszczalne.
- Decyzje podejmowane przez Radę zapadają zwykłą
większością głosów, przy czym dla ich podjęcia wymagana jest
obecność Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
- Rada działa zgodnie Regulaminem uchwalonym przez Walne.
ZARZĄD STOWARZYSZENIA
§ 25
- Zarząd składa się z 3 do 5 osób
wybieranych i odwoływanych przez Walne Zebranie. Zarząd
może
składać się z prezesa i dwu zastępców. Zastępcy prezesa pełnią
funkcje skarbnika
i sekretarza nawet gdy liczba członków
zarządu jest większa niż 3.
- W skład Zarządu może wchodzić przedstawiciel
seniorów (osób w wieku powyżej 60 lat) oraz ludzi młodych (osób wieku
poniżej 25 lat).
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym po wyborach Zebraniu
nie później niż w ciągu 7 dni.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia,
spełniających warunki statutowe oraz odmowa przyjęcia w poczet członków,
podejmowanie uchwał o wykluczeniu ze Stowarzyszenia oraz skreśleniu z listy
członków zgodnie z przepisami niniejszego statutu,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w
jego imieniu,
- realizacja Uchwał Walnego Zebrania Członków i
przygotowanie wniosków na Walne
- kierowanie bieżącą działalnością
Stowarzyszenia, podejmowanie uchwał,
- zwoływanie Walnego Zebrania,
- kierowanie procesem przygotowania Lokalnej Strategii Rozwoju,
opracowanie propozycji zmian, realizacja LSR,
- kierowanie pracami nad przygotowaniem wniosku o dofinansowanie
realizacji LSR i przystąpienie do konkursu,
- zabezpieczenie obsługi administracyjno-biurowej do
prowadzenia spraw stowarzyszenia,
- ustalanie regulaminu Biura LGD, zakresów czynności i
zasad gwarantujących prawidłowe prowadzenie spraw Stowarzyszenia,
- zgłaszanie kandydatów
na członków Rady, odwołanie członka Rady w przypadku naruszania zasad
określonych w Regulaminie Rady,
- podejmowanie uchwał w sprawie zmian
szczegółowych zapisów LSR 2014-2020 oraz LSR 2023-2027 oraz kryteriów wyboru
operacji zgodnie z przyjętymi przez Walne Zebranie Członków kierunkami LSR,
wynikających z wezwań instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej,
wyników monitoringu i oceny własnej wdrażania LSR lub wynikających ze zmian
aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących wdrażania inicjatywy LEADER
w
ramach PROW 2014-2020, PS WPR 2023-2027.
- ustalanie budżetu,
- kierowanie całokształtem działalności
Stowarzyszenia zgodnie z celami statutowymi,
- składanie sprawozdań merytorycznych i finansowych z
działalności Stowarzyszenia na Walnym Zebraniu,
- nabywanie i zbywanie nieruchomości, po uprzednim uzyskaniu
zgody Walnego Zebrania
- ustalanie wysokości składek członkowskich i
kontrolowanie ich opłacania,
- zawieranie porozumień o współpracy z organami
administracji państwowej, samorządowej oraz innymi organizacjami krajowymi i
zagranicznym,
- wykonywanie innych działań wymaganych przepisami lub
związanych z realizacją zdań
i celów Stowarzyszenia, o ile nie zostały
one wyraźnie zastrzeżone do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
- określenie zasad zgłaszania przez członków
LGD wniosków i postulatów dotyczących funkcjonowania LGD z uwzględnieniem
dogodnych dla nich środków komunikacji; oraz składanie Walnemu Zgromadzeniu
Członków rocznych sprawozdań dotyczących złożonych wniosków i
postulatów oraz sposobu ich załatwienia wraz z krótkim uzasadnieniem
stanowiska,
- rozpoznawanie wniosków i postulatów, o których
mowa w ust. 3 pkt.19 w terminie 30 dni od ich wpłynięcia
- Członek Zarządu może być pracownikiem Biura,
ale obowiązki pracownicze nie mogą pokrywać się z obowiązkami jako członka
zarządu.
- Do reprezentowania Stowarzyszenia na zewnątrz uprawniony jest
Prezes.
- Do kompetencji Zastępców prezesa
należy w szczególności zastępowanie Prezesa w czasie jego nieobecności oraz
potwierdzanie czynności prawnych dotyczących osoby Prezesa.
- W sprawach wymagających zaciągania
zobowiązań majątkowych oświadczenie składają prezes z jednym z
zastępców prezesa łącznie.
- Częstotliwość posiedzeń odbywa się w
miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez prezesa.
- Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu
jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej
połowy ogólnej liczby członków Zarządu (kworum). W sytuacji równego
rozłożenia głosów decyduje głos prezesa.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 26
- Komisja Rewizyjna będąca organem nadzoru Stowarzyszenia
składa się z 3 do 5 członków,
w tym: Przewodniczącego,
Wiceprzewodniczącego oraz członków wybieranych i odwoływanych przez Walne
Zgromadzenie.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pozostawać z
członkami Zarządu w związku małżeńskim, ani też w stosunku
pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej
należy:
1) kontrola bieżącej pracy
Stowarzyszenia,
2) składanie wniosków o udzielenie absolutorium
dla Zarządu,
3) występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego
Zebrania,
4) kontrola rocznych sprawozdań z działalności
Zarządu w tym szczególnie sprawozdań finansowych.
- Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą
większością głosów.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w razie
potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz
w roku.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek członka
Komisji, a w razie nieobecności Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej - jego
Zastępca.
- W przypadku równej ilości głosów decyduje
głos Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,
a w przypadku jego nieobecności
Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 27
W razie zmniejszenia się składu władz Stowarzyszenia w czasie
trwania ich kadencji poniżej minimalnej liczby ich członków określonej w Statucie
Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu uzupełnienia ich składu.
ROZDZIAŁ V
Majątek Stowarzyszenia
§ 28
- Majątek Stowarzyszenia stanowią ruchomości,
nieruchomości i fundusz. Na fundusz składają się:
- składki członków zwyczajnych oraz
świadczenia członków wspierających,
- wpływy z działalności statutowej
Stowarzyszenia,
- darowizny, zapisy, ofiarność publiczna,
subwencje, dotacje, lokaty.
- Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza
Zarząd.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 29
- Stowarzyszenie rozwiązuje się na podstawie uchwały
Walnego Zebrania lub w innych w innych przypadkach prawem przewidzianych.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia
Walne Zebranie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku
Stowarzyszenia.
- W sprawach nieuregulowanych Statutem mają zastosowanie
przepisy Prawa
o stowarzyszeniach.
§ 30
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia z mocą
obowiązującą od daty wpisania go w Krajowym Rejestrze Sądowym.